Keuzedelen

Tweede rapportage Monitor Keuzedelen

19 sep , 2017  

In april en mei 2017 hebben 70 scholen informatie aangeleverd voor de tweede rapportage van de Monitor Keuzedelen. De hoeveelheid data is flink toegenomen! Deze tweede rapportage geeft onder meer inzicht in het aanbod dat scholen aan studenten doen, de keuzes die studenten maken en een voorzichtig eerste beeld van de resultaten die studenten behalen.

Deze tweede meting laat het begin van een lijn zien die we kunnen volgen met de Monitor Keuzedelen.

In een notendop

In het aanbod dat scholen aan hun studenten doen, zien we een flinke stijging: er worden 119 keuzedelen meer aangeboden ten opzichte van de eerste meting. Daarnaast hebben scholen in deze editie informatie aangeleverd over de manier waarop ze keuzedelen aanbieden: in configuraties (33,3%), losse keuzedelen (19,3%) of beide varianten komen voor (47,4%).

In de rapportage wordt ook ingegaan op het verschil tussen BOL en BBL in het aanbod van scholen, en de wijze waarop studenten hun keuze(s) maken. Uit de aangeleverde data blijkt dat de meeste studenten één keuzedeel hebben gekozen. In een aanzienlijk aantal gevallen blijkt dat voor iedereen hetzelfde keuzedeel te zijn.

Heel voorzichtig zijn de eerste resultaten van studenten voor keuzedelen binnengedruppeld. Met een kleine 2.000 resultaten is er nog onvoldoende volume om hier uitspraken over te doen.

Data en rapportages

De data die is aangeleverd voor deze tweede meting van de Monitor Keuzedelen is verwerkt in een landelijke rapportage. Om in één oogopslag een beeld van de inhoud van de rapportage te krijgen is een infographic gemaakt. Daarnaast hebben alle deelnemende scholen een schoolspecifieke rapportage gekregen.

De informatie die wij van scholen ontvangen is natuurlijk erg interessant en helaas kan niet alles verwerkt worden in de rapportage. Daarom publiceren wij ook ‘open data’: twee Excelbestanden waar eenieder zelf in kan grasduinen.

Lees hier verder voor de rapportages, infographic en open data.
  • Delen
Wij gebruiken cookies om het bezoeken van onze website gemakkelijk en gebruiksvriendelijk te maken. Lees meer over cookies.